מתוך סטארגייט

אז מה זה "מתאם שיקום"?

במסגרת המדריך למדריך, אספר לכם על משרה שכל המגיעים אליה למעשה לא קיבלו הכנה מוקדמת – מתאם שיקום. שאלת תם, מדוע אין הכשרה מסודרת ולמה הגדרות התפקיד הבלתי מוגדר הזה משתנות שוב ושוב?

המדריך למדריך בא לעזור לכם להבין מדוע ולמה יש משרה שאין לה הגדרה, אולי זה חלק בלתי נפרד מהתהליך השיקומי שלכם ושל מתאם השיקום חסר המזל שמגיע לביתכם. אין לי מושג מדוע במשרד הבריאות לא הגיעו לכלל הבנה מהי המשרה הזאת ולמה אנחנו צריכים לסבול מזה.

********************

אי שם במשרד הבריאות ביום סגרירי, התה הוגש לשולחן והסוגיה על סדר היום הייתה מי ישקם את השיקום? בכל זאת, אנשים רבים מקבלים שירותי שיקום וצריך לפתור לא מעט בעיות. נכון שבאותו יום ירד גשם כבד ורבים מהפקידים נתקעו בפקקים או היו נצורים בבתיהם עקב הפסקות החשמל, הם ציפו לקבל הודעה אודות הסיכום מהישיבה המכריעה.

הם חיכו לצאתו של עשן לבן שיכריז שסוף כל סוף נמצא פתרון ליצור המוזר שנוצר במעבדה חשוכה במיוחד. היצור הזה היה שילוב של עובד סוציאלי, פקיד, מרפאה בעיסוק עם מעט נטיות לכיוונים אחרים לחלוטין. את היצור היה קשה לאלף. אבל בישיבה החליטו לתת לו שם לא מפחיד אך מעשי – מתאם שיקום.

אגב, בניסיון הקודם לא הצליחו במשרד הבריאות להתמודד עם מתאם הטיפול, סוג אחר של הכלאה. מתאמי הטיפול התחלפו מהר מדי וכך לא יכלו להגשים את יעדם ולכן מתאם השיקום היה אמור להיות השדרוג.

לאחר שלושה חודשים, תמו ימי החורף, חברת החשמל התגברה על הפסקות הזרם ושאר מיני תקלות מוזרות, פקקי התנועה המשיכו להקשות על הפקידים אולם ניתן היה לראות את העשן הלבן וכך מתאם השיקום יצא לדרכו. תלו בו תקוות רבות.

אם כי נראה לי שהגרסה מלאה באגים ודורשת שדרוג.

**********************************

זה אולי נשמע לכם כמו סיפור די גרוע אבל זו האמת. מתאם שיקום זו הגדרה לא מוגדרת. זה אכן שילוב מוזר העומד בפני מכשולים בלתי אפשריים.

א. שעה וחצי למטופל בשבוע – בפועל צריך הרבה יותר

ב. הרבה ניירת כבר אמרנו? ובמקרה של ניירת מרובה, יש לניירות הללו נטייה ללכת לאיבוד ולהותיר את מתאם השיקום חסר אונים

ג. המשרה אכן היברידית ואין מסלול ספציפי המכשיר את מתאם השיקום.

זהו שילוש לא קדוש במיוחד ולא בריא במיוחד. בעיקר אם אתם רוצים לתת שירותי שיקום ומענה סביר.

אז המדריך למדריך בא לעזור למתאמי השיקום באשר הם.

א. שעה וחצי בשבוע למטופל? נו, באמת, רק הנסיעות גוזלות זמן כך שזה לא מעשי. הציפיות אינן מציאותיות ועל כן צריך להקדיש למטופל לפחות שעתיים וחצי. הדבר יאפשר למתאם השיקום להכיר היטב את המטופל שלו. אמנם יהיו לו פחות מטופלים אך אלה שיהיו בטיפולו יקבלו טיפול טוב יותר.

ב. פעם בחודש הכשרה בשיקום, סדנת העצמה או משהו דומה. סדנאות מעין אלה הן כר פורה לצמיחת רעיונות חדשים ואימוץ מודלים חדשים של שיקום מרחבי העולם.

ג. פעם בשבוע יום הניירת. מתאם השיקום יקבע לעצמו יום בשבוע בו הוא מודיע שהוא לא מקבל שיחות כי הוא עסוק בניירת. העיסוק בניירת חדשה מצריך ריכוז רב וכושר ארגון. אין מה לעשות, אי אפשר להימנע מהעינוי, אלא אם כן יועסקו מזכירות המתמחות בניירת של משרד הבריאות. ( ומניסיון, צריך להכיר את הטפסים השונים, למה הם משמשים ובכמה העתקים יש להגיש אותם)

ד. הציוד המשרדי שלך ובשבילך, אנא שמור עליו. יומנים, קלסרים, עטים, סמארטפון עם אפליקציות מתאימות וכדומה יכולים להקל על הארגון אצל מתאמי השיקום השונים.

ה. מתאם השיקום יעבור חפיפה במשך חודשיים ויועסק לפחות במשך שנתיים. שנתיים הם פרק זמן המאפשר לראות את התהליך השיקומי וכמובן ליצור קשר של אימון עם המטופל. שנה בלבד אינה מספיקה ויוצרת תחושה עמוקה של תיסכול.

ו. מתאם תורן – היות ובשעות הערב מתאם השיקום צריך את הזמן שלו לנהל את חייו האישיים, במצבי חירום יהיה מתאם שיקום תורן שילווה מטופלים לחדר מיון או ייתן מענה לסוגיות בוערות במיוחד. הפנייה למתאם השיקום התורן תעשה באמצעות מסרון ותעסוק במקרי חירום בלבד!

כולי תקווה שהמדריך למדריך יעזור לכם למלא את תפקידכם בצורה משביעת רצון.

אנא שתפו אותי (בתגובות שלמטה) בסוגיות שונות שאתם נתקלים בהם בעולם השיקום.

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.