הצד האפל של השיקום

בעולם מקביל – הצד האפל של השיקום

הכוונות היו טובות, אי שם בסוף שנות התשעים של המאה העשרים חדרה לתודעה ההכרה שצריך לחולל שינוי בשיקום הפסיכיאטרי בישראל. עד שנת 2001 היצע המשרות למתמודדים היה קטן עד אפסי. מספר המפעלים שהעסיקו מתמודדים היה קטן ורובם היו מובטלים. מעבר לכך, רבים היו באשפוזים ממושכים. תקציב בתי החולים היה גדול באופן משמעותי מתקציב השיקום. שינוי היה מבורך בימים ההם. אולם כיום המציאות עדיין עגומה. כי העוני הוא כמעט גזירת גורל בכל הנוגע לשיקום.

למעשה זוהי הדרך לצד האפל של השיקום. למה אני מתכוונת?

אמנם כיום יש יותר ויותר מקומות הפותחים שעריהם להעסקת מתמודדים, אך מקומות אלה מנציחים סטיגמה ועוני.

בין אם זה במפעלים ובין אם זה קורה כביכול בסביבה מעורבת, הסטיגמה עדיין שולטת.

כי כאשר מתמודד מגלה יכולות בתחום מסוים, ממהרים אנשי השיקום המפוחדים לנטרל את האיום. מבחינתם של אנשי שיקום רבים מתמודד המפגין ידע או מפגין חלילה את דעותיו, חייב להיות מנוטרל.

להיות מנוטרל – משמעו לא להתקדם כלל מבחינה תעסוקתית,לא להתקדם מבחינת השכר אלא להישאר באותו מקום עצמו. דבר היוצר תסכול. התסכול מוליך אל הדיכאון ואל חוסר ההתמדה ומכאן מה שרצו להוכיח לאותו מתמודד מורד.

להיות מנוטרל – לשלוח אין ספור קורות חיים לתעסוקה בשוק החופשי כשלמעשה בשוק החופשי אין כוונה לקבל מתמודדים. אם אתם מקבלים קצבת נכות כדאי שתשתכרו בסכום הקטן מסכום הקצבה, כך פוחת באופן משמעותי הסיכוי לצאת ממעגל הקסמים הכואב הזה.

להיות מנוטרל – לגלות שוב ושוב את המנטרה שחוזרת על עצמה שצריך לתקן את מה שלא בסדר אצלך.

לצערי הרב נתקלתי במשך השנים בדברים הללו. לשיקום יש מה להציע בתחום מאוד צר של עיסוקים. איכשהו למיין ברגים זו לא כוס הקפה שלי, אבל אני מעדיפה את זה על פני לוחמה פסיכולוגית. הבחירה החופשית מועטה מאוד. בימים של הפרטה גורפת זה כואב לגלות שגם יזם חברתי יכול לספר בישיבה החגיגית איך קנה בית חדש בעוד מתמודדים רבים חיים בדוחק מדמי השיקום שהוא משלם. ההפרטה הגורפת ונזקיה בתחום השיקום הם לא המצאה שלי. צאו וראו את דו"ח מבקר המדינה בדימוס מיכה לינדנשטראוס משנת 2007 ומשנת 2010.

העוני שבו חיים מתמודדים רבים מקומם. הקושי לשבור את המעגל מתסכל עד מאוד עד כי רבים כבר השלימו עם הגורל הזה.

מה חבל. הכוונות היו טובות אך הביצוע נכון להיום עדיין טעון שיפור.

 

בפוסטים הבאים אספר עוד על הנושא ומה זה מעולל לנפש האדם.

היות ואני חובבת מדע בדיוני מושבעת הסדרות האהובות ילוו אותי כאן בהדגמת הנושא.

הערה חשובה – מרבית התמונות שאני מעלה עברו עיבוד גרפי והן אינן לשימוש ציבורי, אלא אם כן ציינתי אחרת.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.