על חוכמה ורגשות

אם בעבר סברו מרבית האנשים שאדם אינטלגנטי הוא בעל מנת משכל גבוהה, הרי שהמציאות הוכיחה אחרת. לא תמיד התלמיד או התלמידה המבריקים ביותר בכיתה, הם אלה שהפכו לאנשים מוצלחים מבחינה חברתית או כלכלית. משהו היה חסר בגישה שדגלה שמבחני ה – IQ הם אלה הקובעים את היכולות שלך לעתיד. ככל שהעמיקו החוקרים לחקור בתחום האינטלגנציה, התברר להם למרבה המבוכה והפלא שיש כמה וכמה סוגים של אינטלגנציה ומבחני ה – IQ ירדו מגדולתם.

מוזר שהצלחתי לדחוק כמעט מאה שלמה של מחקרים ומוסכמות שהשתרשו במשך מאה שנה בערך, לתוך פיסקה אחת בודדה, אך כמו שאמר פעם אייזיק ניוטון, אני ניצבת על כתפי ענקים ממני, משקיפה לעבר, קוראת מחקרים על גבי מחקרים בנושא האינטלגנציה האנושית, וכן, לא תמיד זה היה ברור.

נכון שכבר בשנות העשרים והשלושים של המאה העשרים החלו חוקרים להבין שמבחני מנת המשכל מודדים כישורים בודדים ולרוב אמינותם מוטלת בספק. לצערם של החוקרים הללו, פרצה מלחמת העולם השנייה. המלחמה אמנם עיכבה את המחקר, אולם לאחר מכן ידעה הפסיכולוגיה עדנה. פצעי המלחמה נתנו לחוקרים חומר למחשבה ולמחקר. למעשה ענף חדש בפסיכולוגיה עלה כפורח – הפסיכולוגיה החברתית.

מעבר לכך הפסיכיאטרים גילו שתרופות בהחלט יכולות לעזור נגד הפרעות נפשיות. בשנות החמישים של המאה העשרים החלו אנשים רבים שבילו את חייהם במוסדות סגורים לגלות עולם. חולי הדכאון החלו להגיב לתרופות והם החלו לראות את העולם בצורה אחרת, דבר דומה קרה לחולים במחלות אחרות. הן הפסיכולוגיה החברתית והן הפסיכיאטריה החלו לחקור שאלות אתיות כבדות משקל בהחלט.

ועדיין היו החוקרים ששמו לב שלא תמיד צריכים להיות גאונים כדי להצליח בחיים. נדרשת ערכה אחרת של כישורים לחים טובים ומלאי משמעות.

אולם רק בשנות התשעים של המאה העשרים היה מישהו שנתן לערכת הכלים הזאת את השם שהיא הייתה זקוקה לו כל כך. דוקטור דניל גולמן, פסיכולוג ועיתונאי גילה לעולם את האינטלגנציה הרגשית. הספר שהתפרסם בעולם בשם זה זכה מיד לתהילת עולם. ולא סתם קרה הדבר. דוקטור גולמן, בכתיבה שנונה ומלאת הומור, גילה לעולם את מה שידעו כבר מזמן אבל לא קראו לזה בשם הנכון.

אם בעבר חשבו שתכונות האופי הן קבועות ולא משתנות, האדם נולד ורוכש תכונות אופי בתקופה מסויימת שלאחריה קשה מאוד לשנות את תכונותיו, הרי שהמחקרים סתרו מכל וכל את ההנחה הזאת. בני אדם ובעלי חיים הם יצורים גמישים בהחלט. והרגלים ניתן לשנות. אמצעי ההדמיה שבידינו הראו שחור על גבי לבן שבהחלט מבנים במוח משתנים ויותר מזה, זה אפילו בריא במרבית המקרים.

הבשורה המשמחת לאנשי השיקום ולמשתקמים, היא שניתן לרכוש את ערכת הכלים המופלאה הזו. זה דורש עבודה ותרגול, אבל זה אפשרי.

בפוסט הבא אספר לכם מהי ערכת הכלים הזאת וכמה היא חשובה לכל אחד ואחד מאיתנו.

הספר השימושי מכל

מתברר שאינטלגנציה רגשית היא זו שהופכת אותנו לטובים יותר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.