פטריק דאפי בעיבוד גרפי

המדריך למדריך – הקדמה

פטריק דאפי בעיבוד גרפי

בלי פניקה – זה מה שכתוב על כריכת הספר הקלאסי מדריך הטרמפיסט לגלקסיה. ההשראה לכתיבת המדריך למדריך

לאחר מחשבה וניסיון של 20 שנה במערכת השיקומית הגעתי למסקנה שצריך להדריך את המדריכים. כלומר, חלק מהצוות השיקומי צריך פשוט קצת יותר הכשרה וטיפים להתמודדות עם מצבים מורכבים. לפעמים נכנס לביתכם איש מקצוע שלא עבר טבילת אש בשטח. האמת? אפשר להאשים גורמים רבים בנושא, אבל כאן אני באה בגישה שונה לחלוטין. לתת למדריך השיקומי/ מתאם השיקום/ העובד הסוציאלי ערכת כלים בסיסית שתעזור לו להתמודד עם האתגרים העומדים בפניו ובפני המשתקם. כמו שכתבתי כאן בפוסטים קודמים, איני באה להטיף מוסר או לשפוט, אלא באמת לתת נקודת מבט אחרת על השיקום והתהליך השיקומי.

לפעמים איש המקצוע היושב מולכם למד מעט מאוד על בריאות הנפש (הדבר נכון גם לגבי נושאים כמו מחלות כרוניות אחרות או מוגבלויות אחרות) – ככל שזה ישמע לכם מוזר, למערכת בריאות הנפש מגיעים אנשי מקצוע חסרי הכשרה בתחום. הדבר הראשון שעלה על דעתי בעבר היה כעס. כיצד נותנים לאדם חסר הכשרה או ניסיון לעבוד איתי? אולם ככל שחלפו השנים למדתי שקיים דבר כזה שקוראים לו אילוצים. מרבית האילוצים נובעים מבעיית גיוס עובדים ועד מחסור בתקציב. זו באמת אינה אשמתה של העובדת הסוציאלית שמגיעה לביתכם מיד לאחר סיום התואר הראשון שלה. את הדבר הזה אני כותבת מניסיון.

 

היא הגיעה לביתי היישר מלשכת הרווחה בה היא עבדה כשנה לאחר סיום התואר הראשון. היא בעצם קפצה ראש לתוך בריכה עם מים רדודים. יכולתי לכעוס עליה או לצחוק עליה. אך משום מה חשתי משהו אחר, חשתי רצון לעזור לה לעבור את טבילת האש בשלום. הייתי יכולה לבחון אותה בשלל מבחנים כאלה ואחרים ולעשות ממנה צחוק. חשבתי לעצמי מה היה קורה לו הייתי בנעליה. החיוך הזחוח שעל פני התחלף די מהר, הבנתי שאני צריכה להשתמש במשהו אחר, הרי אני בעצמי מדריכה שיקומית ואני בהחלט מכירה את המערכת אז למה לא לעמוד לצידה ולעזור לה? במהלך השיחות עימה ראיתי שיש לה נכונות להכיר ולדעת יותר על בריאות הנפש.

נכון שהיא עבדה איתי רק שנה אבל היא ורבים אחרים הם ההשראה לכתיבת המדריך למדריך.

יש כמה נקודות שעלי להבהיר לפני הכתיבה המעמיקה יותר –

איני עובדת סוציאלית, אין ברשותי תואר אקדמי באחד מהתחומים הבאים: חנוך, פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, סוציולוגיה וריפוי בעיסוק. איני בוגרת בית הספר לשיקום, בריאות נפש קהילתית או פסיכיאטריה.

בהכשרתי הנני צרכנית נותנת שירות ועברתי סדנת ניהול מחלה והחלמה, בעבר עבדתי בארגון "בנפשנו" שהיה שייך לעמותת שק"ל. כלומר, הטיפים שתקבלו כאן לא ניתנים מאיש מקצוע מהזרם הפורמלי.

כל הכתוב כאן בלשון זכר מוכוון גם לנשים.

המדריך למדריך כולל גם קטעי סאטירה, השם מרמז על רצון לעזור ולבוא בגישה חיובית אל איש המקצוע המתלבט.

 

הערות אלה נכתבו על מנת להבהיר שהאתר שלי אינו אתר מקצועי אלא אתר שנותן מידע ויעוץ בלבד וכי כל הנכתב כאן אינו תחליף לטיפול מקצועי.

כל הזכויות על החומר הכתוב שמורות למחברת אלא אם כן צוין אחרת.

תמונות וקובצי מדיה שהעליתי כאן מקורן הינו באינטרנט אלא אם כן ציינתי בפירוש שיצרתי אותן באמצעות אפליקציה.

 

אז נצא לדרך?

אתם מרגישים מוכנים למסע?

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.