מלחמת הכוכבים

די למכבסת המילים!!

אולי זו הייתה אחת הסיבות לבחירתו של דונלד טראמפ לנשיא ארצות הברית. הציבור האמריקני מאס בשפה המכובסת או בתרבות הפוליטקלי קורקט. בעולם השיקומי מכבסת המילים מככבת שעות נוספות, הדבר מסייע לאנשי השיקום הנבוכים לשבור את התנגדות המתמודדים. המונח "מתמודדים" בעברית מתייחס לאנשים המתמודדים עם הפרעה פסיכיאטרית. זה ביטוי הרבה יותר מקובל מאשר חולי נפש או נכי נפש. המונח מתמודדים מקפל בתוכו את מהות הבעיה. הרי כל יום במציאות הוא סוג של התמודדות. כל מחלה או מצב חריג מחייבים התמודדות אבל תחשבו על זה רגע. מתמודדים הוא המונח הסביר ביותר שקיים בשפה העברית לתאר אוכלוסייה שמתמודדת עם סטיגמה כפולה ומכופלת.

אולם מכבסת המילים כבשה חלק ניכר בשיח השיקומי. ואותי זה מרגיז. למה לא לקרוא לדברים בשמם?

למה להשתמש במונחים מכובסים?

האם זה גורם למתאם השיקום לחוש טוב יותר עם עצמו?

הרי המקצוע "מתאם שיקום" הוא מונח מכובס למדי – האמת פשוטה יותר. ברוב המקרים מדובר בעובד סוציאלי שעוסק בתחום בריאות הנפש. לעיתים מתאם השיקום יגיע מתחומים אקדמיים מקבילים. אולם במרבית המקרים מדובר באנשים עם תואר שני, או כאלה הלומדים לתואר השני בעבודה סוציאלית או בריאות נפש קהילתית. לעיתים יש הקוראים למתאם השיקום "העובד הסוציאלי שלי בהוסטל" ולפעמים יהיו כאלה שיקראו לו "מתאם טיפול". אגב, מתאמי השיקום יעדיפו שיקראו להם עובדים סוציאליים אך יתרעמו על המונח מתאם טיפול. וכל זאת למה? הם עוסקים בשיקום. לא בטיפול.

וכאן עלי לפתוח את הפוסט לדיון, אם תרצו, בשיקום עצמו יש לא מעט חלקים שהם טיפוליים. מתאם השיקום מגיע פעם בשבוע לפגישה עם המטופל שלו. הפגישה אורכת בדרך כלל עד שעה. ממש כמו בפגישה עם פסיכולוג. מעבר לזה, מתאם השיקום עוסק מידי פעם בעבודות ניירת, הרי משרד הבריאות צריך לדעת היכן עומד התהליך השיקומי של המטופל. השיחה פעמים רבות היא שיחה טיפולית למרות שמתאם השיקום יתעקש איתכם שוב ושוב שזו שיחה שיקומית.

זוהי רק דוגמה אחת למילים מכובסות בתחום השיקום. אגב בשפה האנגלית יש עובד סוציאלי Social worker ומתאם טיפול Case Manager אך אין מתאם שיקום. זו המצאה ישראלית מכובסת למהדרין.

נראה כאילו מנסים אנשי השיקום לעקם ולהתאים את השפה העברית לצורכיהם. מונחים פשוטים ומקובלים בשפה האנגלית הופכים מלאכותיים ומסורבלים למדי בלבוש העברי שלהם. אולם לא רק השפה אשמה כאן. כל הניסיון המוזר והמסורבל ליצור שפה חדשה מפספס את המטרה העיקרית – איכות חיים סבירה למשתקם.

במקום לכבס מילים הבה נאבק על הזכות להיות באמת חלק מהחברה.

  1. תעסוקה הולמת היא אחד מעמודי התווך של ההליך השיקומי. אין ספק שעם עבודה המתאימה לכישוריו של המתמודד הוא יחוש טוב עם עצמו וכך הוא יוכל להתפנות להמשך התהליך.
  2. אם תעסוקה, שתהיה בשכר הולם. כתבתי על זה אין ספור פוסטים
  3. נושא המגורים אף הוא נדבך חשוב בתהליך השיקומי. כיום מתמודדים בישראל המקבלים שירותים מוועדת סל שיקום מתגוררים לרוב בדירות עם שותפים. או בהוסטלים וקהילות תומכות*  אולם מצב הדיור בישראל הוא נושא נפרד וחשוב מאין כמוהו בתהליך השיקומי
  4. שעות הפנאי של המתמודד חשובות לא פחות בהליך השיקומי. הבה נחשוב על דרכים מגוונות להעביר את שעות הפנאי בצורה שתעזור לבנות דימוי עצמי חיובי יותר ולחוש באמת חלק מקהילה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.